lördag 13 december 2014

Lammfärsbullar med rostad matvetesallad och citronyoghurt

Lammfärs eller lamm är något som jag aldrig lagat förut. Men så hittade jag ett recept på lammfärsspett med bulgur till som jag gjorde om till färsbullar, och serverade matvete till istället för bulgur som jag inte tycker är så gott. Och det blev verkligen supergott! Smakar lite grekiskt, och det var inte dumt alls i den mörka decemberkvällen!

 Lånad bild, vi åt upp innan jag kom ihåg att fotografera härligheten...
Det här behöver du ha:

MATVETESALLAD:
1 aubergine
1 rödlök
god olivolja
1 hönsbuljongtärning
2 tomater
persilja
salt o peppar

Sätt ugnen på 225 gr. Tärna auberginen, strö över  lite salt och låt det ligga och dra 5-10 min. Klyfta en rödlök och lägg på en plåt tillsammans med auberginen. Blanda med lite olivolja och tillaga i ugnen ca 15 min.
Hetta upp en gryta med lite olivolja. Häll i 3 dl matvete och fräs det lätt. Tillsätt  sen 4 dl vatten och en tärning kycklingbuljong. Sänk temperaturen och sjud under lock ca 15 min, eller tills matvetet är klar. Blanda sedan det kokta matvetet med de rostade grönsakerna, hackad tomat och hackad persilja. Smaka av med salt och peppar.

CITRONYOGHURT:
2 dl matyoghurt
1 citron 
1 vitlöksklyfta

Blanda yoghurt med finrivet citronskal och en pressad vitlöksklyfta i en skål.

LAMMFÄRSBULLAR:
2 msk ströbröd
4 msk mjölk
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
½ tsk kanel
1 tsk salt
1 krm cayennepeppar
250 gr. lammfärs
ca 1 dl finhackade hasselnötter

Servera lammfärsbullarna med matvetesalladen och citronyoghurten,drick till detta ett glas gott rödvin och det blir jättegott!!!

Inga kommentarer: