fredag 2 maj 2008

Hallonmuffins

Igår blev jag jättesugen på hallonmuffins! Raskt svängde jag ihop dessa godingar, som gräddades i ugnen under tiden som jag lagade middag, bestående av den gamla kycklingrätten "Flygande Jakob" till familjen. Till efterrrätt serverades alltså varma, nygräddade hallonmuffins med kaffe. Mmmmm.....

5 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 dl filmjölk
2 ägg
3/4 dl olja
3 dl frysta hallon (blåbär eller grovt hackade jordgubbar blir också gott)

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt filmjölk, ägg och olja och rör med träslev eller dylikt ihop till en smet (den blir rätt kletig).
Rör sist ner de frysta bären. Rör inte för hårt, då går bären sönder.
Använd helst en muffinsplåt för 12 muffins när du ska grädda, det är precis lagom storlek.
Smörj formarna väl och fördela smeten i formarna till 3/4.
Grädda mitt i ugnen, 175°C, 20-25 min. Känn efter med provsticka.
Muffinsen blir härligt krispiga på ytan och saftiga inuti.

Inga kommentarer: